ABC-methode tegen overgewicht.

OVERGEWICHT

  • Vanaf een BMI boven 25 spreken we over overgewicht, vanaf 30 spreken we van obesitas.
  • Om gezond te zijn moet je buikomtrek/lengte kleiner dan 0.5 zijn. Dus als je 170 cm groot bent mag je buikomtrek maximaal 85 cm zijn (= de helft van 170).
  • Overgewicht gaat gepaard met een sterk verhoogde kans op vele aandoeningen: hartproblemen, toeslibbende bloedvaten, diabetes, hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen en reuma, kanker, etc...
  • Mensen met overgewicht leven niet alleen minder comfortabel, ze sterven ook vroeger. De tijd dat je minder lang leeft is recht evenredig met de hoeveelheid overgewicht. Dit gaat tot 10 à 20 jaar vroegere sterfte dan je had kunnen leven zonder overgewicht. Als je daarbij nog eens de verminderde levenskwaliteit rekent door het overgewicht, dan is dit zéker de moeite waard om hier iets aan te doen.

 

ABC-methode

De ABC-methode is een term die ik 'uitgevonden' heb om aan mijn patiënten op een gemakkelijke wijze uit te leggen hoe ze blijvend verlost kunnen geraken van hun overgewicht.

  1. A: AFVALLEN
  2. Uiteraard is dat het eerste dat moet gebeuren. Hiervoor zijn er veel goede methodes, maar ze moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen: 
  3. 1/Snelheid: Best dat het snel gaat omdat ons lichaam zich aanpast aan de verminderde calorie-inname en het moeilijker wordt naargelang de tijd verstrijkt om afte vallen. Werkt ook véél meer motiverend.
  4. 2/Gezond: De methode mag geen gezondheidsproblemen opleveren. Vandaar ook dat een goed dieet best altijd opgevolgd wordt door een arts die een beetje thuis is in deze materie.
  5. 3/Blijvend: Zie daarvoor ook B en C, maar belangrijk is dat je vetten afvalt en geen spieren. 
 
B: BEWEGEN
Door te bewegen verbruik je calorieën. Dikwijls zijn mensen door hun overgewicht minder gaan bewegen of hebben ze overgewicht gekregen door minder te bewegen. Dit is een vicieuze cirkel. Die moeten we doorbreken. Met bewegen bedoelen we simpele dingen, zoals wandelen of fietsen of zwemmen. Trappen doen in plaats van de lift te pakken, met fiets of te voet naar de bakker,enz. Hier moet terug aan gewerkt worden om twee redenen: 1/ calorieverbruik stijgt
2/ spieraanmaak stijgt (waardoor nog meer calorieverbruik).
 
C: CONTINUËREN 
Gewoontes veranderen is even cruciaal als al de rest. Bijna altijd hebben mensen met overgewicht verkeerde gewoontes. 'Het begint in de winkelkar' zeg ik dikwijls tegen mijn patiënten.
Dus ook hieraan moeten we werken.
 
B en C zijn cruciaal in deze aanpak. Zonder B en C moet je aan A niet beginnen, dat is allemaal verloren moeite!!!